“At lære ved at gøre” er svært, hvis man ikke får lov til at gøre

Det er vores ansvar, som lærere og kommende lærere at sikre eleverne et godt læringsudbytte. Måden hvorpå vi gør det kan være meget alsidigt.

Baggrunden for undersøgelsesspørgsmålet i dette professionsessay har været min personlige og faglige interesse for John Deweys begreb om ”at lære ved at gøre”, samt Per Fibæk Laursens antagelse om, at drengeelever lærer bedst ved praktisk udfoldende arbejde.

Disse to teorier/elementer forsøgte jeg at inkorporere i min praktik for netop at kunne indsamle empiri til dette professionsessay.

Resultaterne bekræftede mere eller mindre begge teorier; elever lærer godt ved at gøre, og drengeelever trives i praktisk udfoldende arbejde.

Spørgsmålet er så hvorvidt disse måder at skabe undervisning på er de rigtige? Og hvad med pigeeleverne?

Du kan læse mit forsøg på et svar og en løsning i dette professionsessay.

Jeg håber, du bliver inspireret.

God læsning!

Karoline Kok, 4. semester

Professionsessay – At lære ved at gøre

DIGI-talk At lære ved at gøre er svært når man ikke får lov til at gøre

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *