Når børn er målet for markedsføring – undervisning i samfundsfag

Ved at tage udgangspunkt i elevernes erfaringer på de sociale medier, kommer både klassen og jeg ud på en rejse, hvor vi starter ved forbrug og kommerciel kommunikation og havner ved influencere som rollemodeller.

Under skolenedlukningen pga. koronakrisen skal en ottende klasse have om forbrug i samfundsfag. Der er behov for nytænkning for at lave et interessant forløb, der kan involvere klassen i undervisningen skønt det hele foregår online. Igennem skoletubprogrammet Padlet bliver der skabt kommunikationsplatforme både for undervisningsforløbene og for elevernes kommunikation med mig. Via en blanding af undervisningsvideoer, små citater fra relevante kilder, film fra og om youtubere samt gruppearbejde, skærpes den kritiske tænkning betydeligt hos eleverne.

Undersøgelsesspørgsmålet der figurere som omdrejningspunkt er:

Hvordan planlægges, gennemføres, evalueres og udvikles undervisning i samfundsfag omkring kommerciel kommunikation på sociale medier om forbrug, hvor eleverne arbejder i Padlet fra skoletube.dk?

Håber at nogle kan blive inspireret af emnet til fremtidig undervisning!

Venlig hilsen Karen Marie Immerkær Rasmussen.

Link til min DIGI-talk:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.