Da jeg læste de første tekster i ADDU om, at konkurrencestaten har gjort sit indtog i det danske samfund, hvorfor tests og resultater fylder mere i de danske folkeskoler og efterlader det mere følsomme og umålbare i skyggen, var jeg meget overrasket. Jeg besluttede mig derfor for at undersøge, hvordan dannelse kan blive inkorporeret i undervisningen.
Dannelse har altid været en del af folkeskolens formål, men under evig debat og dette specielt i denne tid, hvor vi fokuserer på det, vi kan teste og sammenligne med andre i den globaliserede verden. Men uden en klar definition på, hvad dannelse reelt er, hvad dens berettigelse i folkeskolen formål er og hvordan den bliver en del af undervisningen, kan det være svært at forsvare den almene dannelses tilstedeværelse i folkeskolen. Denne kamp har Dewey taget op og med stor inspiration fra hans teorier, fik jeg formuleret følgende undersøgelsesspørgsmål:
Hvordan planlægges, gennemføres, evalueres og udvikles danskundervisning i udskolingen, hvor eleverne arbejder med almen dannelse via interview med deres bedsteforældre og genfortæller bedsteforældrenes historie i et elektronisk medie?
Hvordan det gik og om der findes et svar, kan I læse i mit professionsessay.
God fornøjelse
Mvh. Eline S. Jensen