Inkluderende undervisning i en modtageklasse

Kære medstuderende.

Jeg har lavet en undersøgelse i modulet Specialpædagogik – udsatte børn og diagnosen i et inkluderende perspektiv, hvor jeg har arbejdet med følgende undersøgelsesspørgsmål:
Hvordan kan man tilrettelægge inkluderende undervisning med fokus på indlæring af alfabetet til elever i komplicerede læringssituationer (hukommelsesvanskeligheder)?

Min inspiration til denne undersøgelse fandt jeg i mit vikariat i en modtagerklasse på en dansk folkeskole. Her havde jeg en elev, der kæmpede med at huske, hvad eleven lærte i undervisningen.

Eleven havde ikke været i Danmark særlig længe, hvorfor et af de første fokusområder var at lære det danske alfabet – både at kunne sige og skrive bogstaverne.

Men hvordan kunne jeg skabe inkluderende undervisning, der tog udgangspunkt i elevens forudsætninger – her hukommelsesvanskeligheder?

For at kunne besvare dette kommer mit professionsessay ind på fire skolepraksis-grundtyper jævnfør Rasmus Alenkær samt specialundervisning kontra ordinær undervisning, hvilket bliver holdt op imod John Hatties tanker om god undervisning. Slutteligt reflekterer jeg over, hvordan eleven fremskridt har været, efter jeg stoppede i vikariatet.

Min DIGI-talk

Jeg håber, at mit professionsessay kan være med til at inspirere nogle af jer andre studerende – ligesom jeg selv har fundet inspiration herinde.

Det er altid dejligt at kunne hjælpe og inspirere hinanden! 😊

God vind med studiet og god læsning.

De bedste studie hilsner
Amalie Balster