Historieforløb om renæssancens hekseafbrændinger

Hej medstuderende!

Jeg har i modulet “historieundervisning, læring – og verdens historie” arbejdet med at skabe en æstetisk undervisningssekvens, som kunne være med til at kvalificere elevernes historiske empati.

Undervisningen er bygget op om et historisk rollespil, hvor jeg sammen med eleverne har lavet klasserummet om til en retssal fra 1600-tallet og gennemspillet en historisk retssag. Rollespillet tager udgangspunkt i Johanne Thomes, der i 1612 blev anklaget i Køge for at være heks.

Alle eleverne fik tildelt en rolle, som fik betydning for udfaldet af retssagen: vidner, byens borgere, anklagere, forsvarer og Johannes Thomes selv selvfølgelig. Jeg var dommer og skulle ved hjælp af nævningene skulle finde frem til, om Johanne skulle frikendes eller dømmes. Hvad eleverne valgte og hvorfor, kan du læse om i opgaven.

Jeg har skruet helt op for brugen af sanser og bl.a. gjort brug af:

  • Den kropslige og intuitive erkendelse bl.a. ved at bruge et hus fra 1600-tallet i skolens lokalmiljø og kun at bruge stearinlys som lyskilde i klasserummet.
  • Auditiv læring, ved højtlæsning og brug af musik
  • Visuel læring gennem brugen af billedermateriale og udklædning. 
  • Eleverne fik desuden serveret søbekål og stegte, salte sild lavet efter opskrift fra Danmarks ældste kogebog fra 1616.

Min DIGI-talk

Undervisningssekvensen er oplagt at bruge ind i en større sammenhæng eller at udvikle videre på. Hvis du gør det, hører jeg meget gerne fra dig hvordan! 

Jeg håber den kan gøre gavn. 

Mange hilsner 

Sabine