Skitten-skrivning og rein-skrivning: Et studie i festsangskrivning på Våge Skule i Norge med fokus på klasserumsledelse, anerkendende kommunikation og motivation 

Hej allesammen,

Jeg har i min undersøgelse for modulet Elevens Læring og Udvikling observeret en musiktime om festsangskrivning på en skole i Norge.

Timen fungerer som et didaktisk nærbillede, som jeg analyserer gennem Ole Løws teorier om klasserumsledelse, Arne Poulsens forståelse af lærerforventninger, Berliner og Soberóns forskrifter for motiverende undervisning og Berit Baes arbejde med voksnes definitionsmagt og anerkendende kommunikation. 

Et interessant element i det didaktiske nærbillede er måden, hvorpå lærerens uforberedte lektion påvirker eleverne og i høj grad én elev.

Ved at undersøge lærerens (mangel på) klasserumsledelse, forventninger til eleverne og anerkendende kommunikation bliver det tydeligt, hvordan undervisningen bliver umotiverende for eleverne og på grænsen til det ekskluderende.

Min DIGI-talk

Jeg håber, at I finder undersøgelsen nyttig og inspirerende.

Mange hilsner,

Lykke