2. klasses elever laver informerende tekster i danskundervisningen via Minecraft Education Edition

Billede fra Minecraft Education Edition verdenen, som blev brugt i danskundervisningen

Kære medstuderende, 

Jeg har i dansk modul 1 lavet en undersøgelse ud fra dette undersøgelsespørgsmål: 

Hvordan kan man planlægge, gennemføre og evaluere et differentieret undervisningsforløb med informerende tekster i 2. klasse, ved hjælp af Minecraft education og gamebased playful learning?

Udover jeg synes genrepædagogikken er en spændende vej ind i skriftsproget, så finder jeg også delen med gamebased playful learning spændende.

Jeg har tidligere lavet undersøgelse i Minecraft education edition, hvor jeg blev blæst bagover af hvad det kunne. Her viste det sig, at elevernes indstilling til opgaverne ændrede sig, der var oceaner af mulighed for undervisningsdifferentiering og sidst men ikke mindst, så var det super lærerigt for mig at benytte Minecraft som læremiddel. Det åbnede mine øjne for en alternativ tilgang, som jeg ville afprøve i faget dansk også.

Jeg blev ikke skuffet, det viste sig nemlig at den struktureret ramme, som genrepædagogikken skabte, sammenholdt med den kreative problemløsning med gamebased playful learning var en virkelig fin blanding. 

Jeg håber, at det kan være med at til inspirere jer, til at give Minecraft education edition en chance 🙂 

Min DIGI-talk

Med venlig hilsen 

Marie Muxoll Kjellerup