Samtale/dialog for at udvikle inferensdannelse i danskundervisning

Hej

Jeg har i modulet Dansk, 1.-6. klasse, sprog og genrer, valgt at lave en undersøgelse, som beskæftiger sig med elevernes inferensdannelse.

Inferensdannelse handler om at skabe sammenhænge og nye betydninger ud fra de informationer, vi får, når vi læser – det handler om at udfylde de tomme pladser i teksten. Inferensdannelsen er vigtig for vores tekstforståelse og evne til fortolkning af en tekst, og derfor er det også centralt at have fokus på at støtte eleverne i at udvikle evnen til at danne inferenser, når de læser… samtidig kan en god tekstforståelse også være med til at skabe læseglæde, hvilket jo er en del af danskfagets formål.

Med udgangspunkt i den litteratur, jeg har læst i modulet, blev jeg nysgerrig på at undersøge, hvordan man kan arbejde med analyse og fortolkning af tekster gennem samtaler i grupper med henblik på at støtte elevernes inferensdannelse. Jeg har derfor udformet et undersøgelsesspørgsmål, der hedder:  

”Hvordan kan dialog/samtale understøtte elevernes inferensdannelse af en litterær tekst i 6. klasse?” 

Har du lyst til at læse mere om, hvordan jeg valgte at gribe min undersøgelse an, hvad der gik godt, og hvad der kunne være bedre? eller leder du efter inspiration til hvordan man evt. kan bruge skoletube-værktøjerne i sit essay? så er du velkommen til at kigge med i denne opgave…

Med venlig hilsen

Lisa